Začněte hubnout výhodně >> SLEVA  38 % <<

Znáte svůj metabolismus? Má vliv na vaši váhu!

Někdo je vysoký, jiný má s výškou problémy, protože nedosáhne všude, kam potřebuje. Někdo je hubený, jiný má nějaké to kilo navíc, kterého se třeba ani nemůže zbavit, ať dělá, co dělá, zatímco kamarád shodil 20 kilo jako nic. Každý z nás je nějaký, vliv na to má genetika a náš životní styl. Když přijde na naši hmotnost, je tu ještě jeden zásadní faktor. A tím je náš metabolismus. Proč je tak důležitý?

Metabolismus výrazně ovlivňuje Vaši liniiMetabolismus výrazně ovlivňuje vaši linii i hubnutí.

Když se řekne metabolismus

Metabolismus pochází z řeckého metabolismos a znamená změnu, ve spojení s lidským tělem jde o energetickou a látkovou výměnu, během které tělo přijímá a zpracovává živiny, Tělo si také můžeme představit jako továrnu, která vyrábí energii a rozvádí ji do dalších sítí. Jako palivo mu slouží jídlo, díky kterému si každá buňka v těle vyrobí tolik energie, kolik potřebuje.

Metabolismus a jeho funkceMetabolismus je zodpovědný za látkovou výměnu.


Víte, že pokud chceme, aby náš organismus fungoval správně, je třeba, aby příjem a výdej energie byl pokud možno v rovnováze?

K čemu tu energii vlastně potřebujeme?

Náš energetický výdej můžeme rozdělit do několika skupin, ty nejzákladnější jsou tři a jde o bazální metabolismus, termický efekt potravy a energetický výdej spojený s pohybem. Pojďme si na ně posvítit blíž.

Bazální metabolismus je zásadní pro zachování našich tělesných funkcí.

Bazální metabolismus můžeme označit i jako klidový metabolismus nebo RMR (Resting Metabolic Rate). Tvoří 60–70 % našeho celkového denního energetického výdeje a označuje energii, kterou potřebujeme pro zachování základních životních funkcí v naprostém klidu a při zachování normální teploty a vlhkosti. Potřebujeme dýchat, naše srdce musí tlouct a rozvádět po těle okysličenou krev. Každá buňka v našem těle má svoji úlohu, kterou když nesplní, my nemůžeme fungovat.

Klidový metabolismus ovlivňuje celá řada parametrů, patří mezi ně:

  • Věk: S přibývajícím věkem dochází k úbytku tělesné hmoty a klesá i rychlost metabolismu.
  • Pohlaví: Ženský metabolismus je pomalejší než mužský. Muži jsou větší, mají víc svalů, větší tělesné orgány a tolik na ně nepůsobí hormony. Právě ty patří mezi specifika ženského metabolismu.
  • Výška, váha a složení těla: S vyšší hmotností a výškou roste i klidová energetická potřeba, ta se odvíjí i od složení těla – člověk s větším množstvím svalové hmoty a menším množstvím tuku bude spalovat rychleji než stejný člověk, který má menší množství svalové hmoty a větší množství tuku.
  • Genetika.


Metabolismus po třicítceKdyž porozumíte svému metabolismu máte s hubnutím napůl vyhráno.


Víte, že po třicítce se klidový metabolismus u všech zpomaluje?

Termický efekt potravy představuje energii potřebnou pro zpracování živin

Energii potřebnou k trávení, vstřebávání a zpracování přijatých živin označujeme jako TEF neboli termický efekt potravy. Hodnoty TEF se liší živinu od živiny, TEF sacharidů je 5-10 % (což znamená, že když přijmeme 100 kalorií ze sacharidů, 3-6 kalorií tělo využije na jejich metabolismus), TEF bílkovin 20-30 %, TEF tuků pak 0-3 %.

Energii vydáváme i během pohybové aktivity

Energii spálenou během pohybové aktivity, tréninku či zápasu označujeme jako termický efekt aktivity (TEA) a jde o nejvariabilnější složku, kterou můžeme ovlivnit svým životním stylem. Během fyzické aktivity se výdej energie zvýší, při dlouhotrvající aktivitě ale neskončí spolu s jejím ukončením. Vyšší energetický výdej totiž ještě nějakou dobu po ukončení aktivity přetrvává.

Co se stane, když je energetický příjem vyšší než výdej?

Nadbytek energie si tělo ukládá takříkajíc do zásoby, a to ve formě určitého množství svalového glykogenu a tuku. Čím víc energie si tělo ukládá, tím víc máme tuku na těle a roste i naše tělesná hmotnost.

Co se stane, když je energetický výdej vyšší než příjem?

Když přijmeme méně energie, než kolik potřebujeme, tělo se dostane do energetického deficitu, začne odbourávat tuky a svaly. My začneme hubnout, ale spokojeni asi nebudeme, protože budeme přicházet i o svaly. Řešení? Zaměřte se na to, aby přijímané živiny byly ve správném poměru. Důležité jsou zejména bílkoviny, které chrání svalovou hmotu.

Autor článku: Redakce Ketofit
Odborný tým se zaměřením na ryhlé hubnutí

Na hubnutí nebudete sami!

Přidejte se k nám, vzájemně se podporujeme, sdílíme recepty, výsledky a zkušenosti. Hubnutí je hned snadnější.

Přidat se do skupiny

Podpora / recepty / příběhy
Zeptejte se reálných uživatelek, jak jsou spokojené s KetoFit, jak se jim daří hubnout, kolik kilo zhubly.

Neváhejte začít nový štíhlejší život

Přes 100 000 proměn v ČR a SR. Inspirujte se ženami, které už dosáhly své vysněné váhy.

Hýčkejte se těmi nejlepšími jídly

Pravá česká chuť

Speciálně pro ženy

Extra účinek při hubnutí

Zlepšují pleť, vlasy a nehty

Proč hubnout s kvalitnejším KetoFit?