Dnes: SLEVA 25 % na všechny koktejly. Zadejte kód FitHity >> VYBRAT | Sleva 25 % na další jídla ZDE

Máte dotaz? Ozvěte se.

+420 770 110 650 Po-Čt: 8:00-16:30 Pá: 8.00-15:30

Jak nastartovat metabolismus – rady a tipy

Zpomalený metabolismus často vede k problémům s váhou. Jak ho nastartovat, aby bylo vaše hubnutí skutečně efektivní?

V článku se dozvíte:

Máte za sebou pár neúspěšných pokusů, jak zhubnout, a přemýšlíte, kde se stala chyba? Možná máte zpomalený metabolismus, a to je důvod, proč nehubnete, i když se snažíte hýbat a zdravě jíst. Správné fungování metabolismu je pro hubnutí zcela zásadní, máme pro vás pár tipů, jak ho zase nastartovat.

Co je to ten metabolismus?

Slovo metabolismus pochází z řeckého metabolismos, tedy změna. Jde o vnitřní proces, při kterém v našem těle dochází k přeměně kalorií a kyslíku na energii. Běžně se rychlost spalování pohybuje mezi 60 a 75 % kalorií, které spálíme během dne, spolu s věkem ale klesá. Na vině jsou jak přibývající kilogramy, tak zpomalení palivových částic, tedy mitochondrií.

Zní vám to složitě? Když to zjednodušíme, jde o látkovou a energetickou výměnu, při které naše tělo přijímá živiny, které následně zpracuje, aby mohlo fungovat. Když přijme složitější živinu, musí ji nejprve rozložit na jednodušší látky, tento proces označujeme jako katabolismus. Když z jednoduchých živin naopak tvoří složitější mechanismy, pak jde o anabolismus. Klasickým příkladem anabolismu je například budování svalové hmoty.

vyzrajte_na_stres

Zrychlete metabolismus cvičením.

Víte, že pomyslnou hranicí, kdy začíná docházet ke zpomalování našeho klidového metabolismu je 30. rok věku, kdy buňky začínají živiny přeměňovat v energii mnohem pomaleji než dřív? Pomalý metabolismus pak zapříčiní to, že i když nijak nezměníte své stravovací návyky, tělo si přebytečné živiny začne ukládat do tukových zásob a vy začnete přibírat.

Jak nastartovat metabolismus?

Správně fungující metabolismus vám pomůže zhubnout, počítat ale musíte i s tím, že na vzniku nadváhy se mohou podílet i genetické dispozice, užívání některých léků nebo například metabolická onemocnění. Ani v takovou chvíli ale nemusíte na hubnutí rezignovat, i vy můžete pomalý metabolismus zrychlit a nastartovat.

jak_urychlit_metabolismus

Zrychlit svůj metabolismus může každý.

Základem je vyvážený poměr makroživin

Naše tělo ke správnému fungování potřebuje jak bílkoviny, tak tuky a sacharidy. Důležité je, aby byly ve správném poměru. Prvním tipem, jak na zrychlení metabolismu, tak je vyvážený jídelníček.

  • Součástí každého jídla by měly být bílkoviny, které obsahují aminokyseliny jako základní stavební prvek svalů. Dopřejte si libové maso, vejce, tvrdé sýry, tvarohy, Cottage, obiloviny a luštěniny.

  • Sacharidy z jídelníčku v žádném případě nevyřazujte, dejte přednost těm komplexním, které tělu dodají potřebné vitamíny, minerály i vlákninu. Na jídelníček zařaďte obiloviny, luštěniny, ovoce a zeleninu.

  • Dbejte i na zdravé tuky, mezi které řadíme omega-3 mastné kyseliny, jejichž zdrojem jsou za studena lisované oleje, semínka, ořechy nebo tučné ryby

hubnouci_jidelnicek
Potraviny po zrychlení metabolismu.

TIP: Vaším pomocníkem při hubnutí mohou být i Omega 3 Ultra, mastné kyseliny v kapslích Ketofit jako jeden z nejkoncentrovanějších, ultra čistých zdrojů esenciálních mastných kyselin.

Zkuste potraviny zrychlující metabolismus

Kromě toho, že váš jídelníček bude pestrý, zařaďte na něj potraviny, které pozitivně působí na náš metabolismus a ví, jak nastartovat spalování tuků. Mezi ně patří avokádo, ananas, zelený čaj, zázvor, citrusy, ryby, chilli, listová zelenina nebo kurkuma. Podobné účinky má i káva, a to díky obsahu kofeinu, který dočasně zrychluje metabolismus. Jedna káva ho zrychlí o 3-4 % až na 150 minut.

jak_urychlit_traveni1

Řada potravin pomáhá zrychlit metabolismus.

TIP: Už jste ochutnali řapíkovou pomazánku? Je skvělá ke svačině i večeři, její příprava je rychlá a je ideální nejen během letních dnů?

Jezte pravidelně

Jedním z mýtů, který je třeba vyvrátit, je ten, že při dietě je třeba hladovět. Opak je pravdou, i ten, kdo chce zhubnout a hledá způsob, jak rozhýbat metabolismus a jak nastartovat hubnutí, by měl jíst pravidelně, a to 5-6x denně. Vyvážená snídaně je základ, tělo potřebuje doplnit energii, kterou během noci ztratilo. Dopřát si můžete keto chleba s jogurtem nebo tvarohovou pomazánkou a zeleninou.

Během dopoledne by měla následovat svačina, a to dřív, než začnete pociťovat hlad. Pochutnat si můžete na dietních low carb lívancích, low carb těstovinách nebo proteinovém koktejlu. V poledne si pěkně v klidu vychutnejte oběd bohatý na bílkoviny a vlákninu, odpoledne si dopřejte svačinu a den zakončete večeří. Žádné jídlo nevynechávejte, udržujte mezi jídly asi tříhodinovou pauzu.

hubnete_lip_s_keto_dietou_ketofit.j

Keto dieta pomáhá zrychlit metabolismus.

 

Chci vyzkoušet Ketofit!
 

TIP: Vyzkoušejte produkty Ketofit, které obsahují minimum sacharidů (od 0.9 g v porci), hodně proteinů (až 70 %) a unikátní komplex 26 vitamínů a minerálů. Keto dieta Ketofit byla speciálně vytvořena pro ženy a je oficiální náhradou stravy pro redukci hmotnosti!

Dostatečně pijte

Správný pitný režim zrychluje metabolismus a tělo pak pálí kalorie rychleji. Kdo tedy hledá způsoby, jak urychlit metabolismus, měl by se zaměřit i na to, kolik toho za den vypije. Ideální je střídat popíjení čisté vody s mineralizovanými nápoji a zeleným neslazeným čajem, a to v průběhu celého dne. I jedna nebo dvě sklenice umí částečně zaplnit žaludek, takže toho následně tolik nesníte. Vyvarujte se ale toho, že se večer budete snažit dohnat to, co jste přes den nezvládli. Došlo by k zatížení ledvin a z těla by se s toxiny vyplavily i potřebné živiny, které organismus ještě nezpracoval.

voda_podporuje_hubnuti

Zrychlit metabolismus pomůže i správný pitný režim.

TIP: Zkuste pít studenou vodu. Když ji budete pít, organismus se lehce ochladí a tělo pak musí vydat větší množství energie na to, aby se teplota zase zvýšila.

Hýbejte se

Jen strava a pitný režim zázraky nezvládnou, pro rychlý metabolismus je podstatný i pohyb. Množství svalové hmoty a vaše tělesná aktivita fungování metabolismu zásadně ovlivňují, kdo bude každý den cvičit, ten bude rychleji spalovat. Svaly na svoji regeneraci, zachování i růst spotřebují poměrně hodně energie, platí tedy, že čím víc svalů máte, tím vyšší bude váš metabolický výdej.

Kdo pohybu dosud moc nedal, ten by měl začít s menší zátěží, tedy rychlou chůzí, plaváním nebo jízdou na kole. Postupem času pak zátěž zvyšujte, zařaďte běh, kruhový trénink nebo HIIT trénink, který vám zabere poměrně málo času, i během něj se ale pořádně zapotíte. Pokud během dne trávíte většinu času sezením, udělejte si pravidelně pauzu, jděte se protáhnout, vyjděte schody. Při sezení zapojujeme mnohem méně svalů než při stání, zkuste popřemýšlet, zda část práce nemůžete dělat ve stoje. I tak byste podpořili správné fungování metabolismu.

pohyb_zrychluje_metabolismus

Pohyb patří k efektivním pomocníkům pro zrychlení metabolismu.

TIP: Uvažujete, že vyzkoušíte léky na pomalý metabolismus? Trávení a zpracování živin podpoří Probiotické tablety na hubnutí Ketofit, které obsahují probiotika L. rhamnosus. Ty urychlují hubnutí. Kromě nich ve složení najdeme i inulin a nechávají se volně rozpustit v ústech, bez zapíjení. Potěší vás i jejich vanilková a karamelová chuť.

 Zatočte se stresem

Stres je jeden z největších nepřátel hubnutí, podepisuje se na našem zažívání, zpomaluje metabolismus, kdo je ve stresu, ten často pociťuje i neodolatelnou touhu po sladkém. Dlouhodobý stres na naše tělo zapůsobí tak, že tělo začne vyplavovat kortizol, který na krátký čas podpoří odbourávání sacharidů a přeměnu tuků na energii. Čím víc ho tělo vyplaví, tím nepřekonatelnější naše chutě budou. Když jim podlehneme, hladina krevního cukru bude kolísat a my přibereme zejména v partiích, které nám dělají největší vrásky na čele.

vyzrajte_na_stres

Jóga je skvělá proti stresu, jedné z příčin pomalého metabolismu.

TIP: Se stresem vám může pomoci meditace, cvičení jógy i spánek, který léčí tělo i duši.

Pořádně se vyspěte

Nedostatek spánku se nepříznivě projeví nejen na naší náladě a neschopnosti se soustředit, ale může stát i za celou řadou problémů. Mezi nimi i za zpomalením metabolismu. Spát je třeba denně minimálně 6 hodin, ideálně ještě o jednu nebo dvě hodiny více. Mělo by jít o kvalitní a ničím nerušený spánek. Pokud by byl kratší, dostaví se únava, která vede k větší chuti k jídlu a tím i vyššímu příjmu energie.

Kvalitní spánek je naopak další ze způsobů, jak nastartovat spalování. Ale jak na něj? Nechoďte spát ani příliš sytí, ale ani hladoví, než ulehnete ke spánku, v ložnici pořádně vyvětrejte. Pokud máte v pokoji televizi, raději ji odstěhujte jinam. Zaveďte spánkový rituál, díky kterému budete každý den uléhat do postele ve stejný čas, ráno si pak určete čas, kdy budete vstávat a dodržujte ho.

Podtrženo, sečteno: Proč tolik záleží na zdravém metabolismu?

Metabolismus a jeho fungování má přímý vliv na naši tělesnou hmotnost. Kdo chce zhubnout, ten potřebuje mít neustále nastartovaný metabolismus, aby tělo kalorie mohlo spalovat a nic neukládalo do zásob. Správné fungování metabolismu podpoříte zdravým stravováním, dodržováním pitného režimu, pohybem a kvalitním spánkem.