Ptejte se: +420 770 110 650


Vysoký cholesterol,
proč se ho bát a jak mu předejít?

Vysoký cholesterol dnes patří k civilizačním onemocněním. Jeho největší zákeřností je, že nijak nebolí a neobtěžuje, a přesto nás klidně může zabít. Co může za zvýšený cholesterol v krvi a jak mu předcházet? Je to stres, nadváha, nebo přejídání? Jak na vysoký cholesterol bez léků? Všechny důležité odpovědi jsme zahrnuli do našeho článku.


Vysoký cholesterol a proč se ho bát.

Co je to vlastně cholesterol a jaké má funkce v těle?

Diagnostikovali vám také zvýšenou hladinu cholesterolu v krvi? Pak jste se už určitě setkali s označením LDL a HDL cholesterol. Než se pustíme do podrobnějšího vysvětlení druhů cholesterolu a jejich významu v otázce zdraví, pojďme si nejprve říci, jaké jsou základní funkce cholesterolu v těle. Možná vás překvapí, že je pro náš život zcela nezbytný. Jak to tedy s cholesterolem vlastně je?

Cholesterol je důležitý pro správný chod mnoha procesů v těle

  • Cholesterol je látka, která je zásadní pro správné zpracování tuků.
  • Uplatňuje se při tvorbě vitamínu D i steroidních hormonů, které jsou důležité pro správné fungování celého těla.
  • Tvoří základ všech buněčných membrán, žlučových kyselin či nervů.

Na druhou stranu se cholesterol také ukládá do stěn cév, které přestávají být pružné, postupně dochází k jejich zúžení, které může vyústit až k odumření zásobovaného orgánu — typickým příkladem může být infarkt myokardu. Proto je potřeba mít správnou hladinu cholesterolu v těle.


Cholesterol a správné hodnoty

Špatný cholesterol a dobrý cholesterol — znáte rozdíly?

A konečně se dostáváme k LDL („zlý cholesterol“) a HDL cholesterolu („hodný cholesterol“). Toto označení je trochu zavádějící, neboť svádí k myšlence, že si můžeme vybrat, jaký cholesterol budeme přijímat. Cholesterol je však jenom jeden. Částečně jej získáváme ze stravy a částečně si jej naše tělo vyrábí samo.

LDL a HDL cholesterol se liší přenašečem, který se ho v našem těle ujme. HDL je navázán na tukový přenašeč, který jej přenáší do cév, HDL je navázán na proteinový přenašeč, který odnáší přebytečný cholesterol z cév do jater. Zásadní je proto podíl mezi jednotlivými druhy cholesterolů. 

Jaké jsou správné hodnoty cholesterolu v krvi?

Pro přehled je určitě dobré znát i základní čísla, která ukazují na normální hladinu cholesterolu v krvi či její výkyvy. Jaké hranice cholesterolu by vás měly upozornit, že něco není v pořádku?

  • Celkový cholesterol — hladina by se měla pohybovat v rozmezí 3,8 a 5,2 mmol/l. 
  • LDL cholesterol — hladina by měla být nižší než 3,4 mmol/l.
  • HDL cholesterol — hodnota by měla přesahovat 1,4 mmol/l.

Z čísel je tedy patrné, že žádoucí je udržovat nízkou hladinu LDL cholesterolu a vysokou hladinu HDL cholesterolu. Praxe je však u většiny lidí bohužel spíše opačná. 

Stres a nadváha, jaké jsou další příčiny zvýšené hladiny cholesterolu v krvi?

Rizikovými faktory jsou především
nezdravý jídelníček (obzvlášť přejídání, konzumace potravin s vysokým glykemickým indexem či jídla typu „fast food“) a genetické predispozice. Cholesterol a nadváha, velmi často ve spojení s vysokým BMI, tak jdou zpravidla ruku v ruce — obzvlášť v dnešním uspěchaném světě.

Jaké další vnější faktory zvyšují cholesterol a přispívají ke vzniku aterosklerózy, která vede k již zmíněným onemocněním? Velmi zásadním aspektem je rovněž stres, nedostatek pohybu a špatné návyky v podobě kouření či pití alkoholu. Těmto zlozvykům se ale doporučujeme vyhýbat, i když nemáte problémy s cholesterolem.

Příčiny cholesterolu

Příznaky cholesterolu,
jak poznám, že je něco špatně?

Příznaky vysokého cholesterolu bývají velmi nenápadné, což je právě velmi často kamenem úrazu. Naplno se totiž projeví zpravidla až v podobě vážnějšího poškození některých orgánů, jako již zmíněný infarkt či cévní mozková mrtvice. 

Problémy s cholesterolem často odhalí až krevní testy, proto je velmi zásadní absolvovat pravidelné lékařské prohlídky, obzvlášť, pokud trpíte nadváhou či máte k cholesterolu genetické predispozice. 

Jaké varovné signály se vyplatí nepodceňovat?

× Bolesti na hrudi
× Nevolnost
× Velká a častá únava bez zjevné příčiny
× Bolesti břicha, zad, čelistí
× Ztráta citlivosti v končetinách

Jak na vysoký cholesterol?
Zaměřte se na stravu i pohyb

Léčba vysokého cholesterolu je založena primárně na změně životního stylu. Co konkrétně vám tedy pomůže na snížení cholesterolu? 

Správná strava
Zásadní je úprava jídelníčku tak, aby byl
pestrý a vyvážený. Dieta při vysokém cholesterolu by měla obsahovat velký podíl omega-3 nenasycených mastných kyselin (ty najdete například v tučných rybách jako je losos) a vlákninu (skvělými zdroji jsou luštěniny, ovoce či zelenina). Vyhýbat byste se naopak měli přemíře nasycených živočišných tuků (tučné maso), ztuženým tukům (sušenky a jiné pochutiny) a také cukru. Vyzkoušejte například místo klasického tučného hamburgeru jeho zdravější variantu bez nezdravých tuků— keto burger. Můžete vyzkoušet desítky dalších keto receptů, které pomohou v boji s nadváhou.


Prevence proti vysokému cholesterolu

Pohyb a sportovní aktivity
Neměli byste zapomínat ani na pravidelný pohyb. Zapojte chůzi či běh, zapište se na skupinové lekce nebo začněte cvičit jógu — věřte, že každý pohyb se počítá! 


Pohybem proti cholesterolu

Předcházejte obezitě díky ketodietě

Jak se zbavit vysoké nadváhy a předcházet tak možným komplikacím, které s sebou přináší? Skvělým řešení je revoluční stravování v podobě ketodiety. Díky téměř nulovému obsahu cukrů v keto jídlech, je keto dieta vhodnou prevencí proti nežádoucím kilogramům. 


Recenze a zkušenosti s keto dietou a cholesterolem

Své by o tom mohla vyprávět řada spokojených žen, kterým se díky proteinové dietě podařilo nejen vylepšit stav organismu, ale především zhubnout přebytečné kilogramy a cítit se skvěle ve svém těle. Přečtěte si jejich recenze a zkušenosti.


Začněte s proměnou ještě dnes – vaše tělo vám jednoho dne zaručeně poděkuje.

 Vybrat keto jídla

 

 

 

 

 

 

 

 

36 hodnocení
4.9

 

Dámy, jde to snadno :)

Eva Velmi vytížená

32 let „Nejsnadnějšíhubnutí“
Teď, po týdnu užívání, jsem odhodlaná pokračovat dál. 22. den za mnou - jsem nadšená. Okolí si všímá! 3 týden - nemůžu tomu stále uvěřit - jde to lehko. Nevím co víc by jsem napsala kromě výborného doporučení a fotek jako důkaz :) *
Zuzka Kadeřnice
24 let „KetoFitdoporučuji“
KetoFit doporučuji každému, kdo to s hubnutím myslí vážně a chybí mu k motivaci lehký start. *
Kateřina maminka
34 let „Vypadám lépe než na střední“
S váhou jsem se prala od 18ti let, vyzkoušela jsem snad vše, ale bez výsledku, měla jsem 96 kg. Až díky KetoFit jsem zhubla na váhu, kterou jsem měla naposledy na střední. *
Renáta zhubla jsem já i mé kolegyně
„KetoFit doporučuji kamarádkám“
Nikdy jsem nejedla sladké, přesto jsem bojovala s nadváhou. Myslela jsem, že bude těžké shodit, ale naopak. Z pár týdnů s KetoFit jsem dosáhla svého cíle. Až jsem se děsila jak to jde rychle :) *
Veronika máma 3 dětí
36 let „Je ze mě nový člověk“
Zdraví se mi rapidně zhoršilo, musela jsem ihned jednat. Hledala jsem, jak rychle a bezpečně zhubnout. Po dlouhém vybírání jsem šla do KetoFit . A teď? Kila dole, zdraví na 1* Díky! *
Všechny příběhy
 
 
 
Koupit Ketofit


* Výsledky redukčního programu nejsou zaručeny pro každého a liší se podle individuálních dispozic. Před zahájením redukční péče doporučujeme předat odkaz www.hurahubnu.cz Vašemu lékaři a poradit se s ním ohledně postupu a vhodnosti.

Upozornění: Součást nízkoenergetické náhrady celodenní stravy určené pro snižování tělesné hmotnosti. Vzájemná kombinace proteinových potravin KetoFit zajišťuje veškeré základní živiny v potřebném množství na 1 den. Nevhodné pro těhotné a kojící ženy. Nepřekračujte doporučené dávkování. Dodržujte dostatečný příjem tekutin přinejmenším 1,5 litru na den. Nevhodné pro osoby do 18 let. Skladujte v suchu při teplotě 10–19 ° C. Chraňte před přímým slunečním zářením. Výrobce neručí za škody vzniklé nesprávným použitím. Dieta je plně funkční při nadváze.

Výrobce: 4FITNESS s.r.o. Příkop 843/4 60200 BRNO-STŘED, ZÁBRDOVICE IČ: 04213815 DIČ: CZ04213815

ppl visa master maestro verification
Získejte přehled o slevách a akcích

 
 
Buďte s námi každý den