Emoční hlad – jak se projevuje, co ho způsobuje a jak se ho zbavit?

V normálních situacích vás nechávají sladké a slané dobroty chladnými. Nijak po nich netoužíte a ani při běžném nákupu se ve vašem košíku neobjevují. Stačí však 1 stresová situace, která vám způsobí nadměrný emoční stres a vy jste schopni sníst celou ledničku a k tomu šuplík sladkostí. Poznáváte se? Pokud ano, měli byste se mít na pozoru. Možná totiž trpíte emočním přejídáním. Přiblížíme vám, co ho všechno způsobuje a zároveň poradíme, jak s emočním hladem bojovat.


Jak se zbavit přejídání

Co to je emoční hlad?

Význam slova hlad zná nejspíš každý z nás. Ale co to je emoční hlad? Velmi jednoduše řečeno je to v podstatě opak klasického hladu. Při emočním hladu vás mysl nutí jíst kvůli emocím nebo důsledkům, které ve vás určité emoce vyvolaly. Pokud člověk trpí emočním přejídáním, jídlo pro něho představuje odměnu a formu útěchy. Je to v podstatě nástroj k potlačení a uklidnění emocí. Bohužel, často jde jen o chvilkové uspokojení, protože emoce nejdou zajíst. Takže objem snězeného jídla narůstá a tím se spouští další negativní emoce v podobě výčitek. Po emočním přejídání se pak vlastně cítíte daleko hůř než předtím. 

Proč emoční hlad vzniká?

Emoční hlad a s ním spojené záchvatovité přejídání může vzniknout kvůli různými situacím. Jeho kořeny můžete hledat v dětství, ale také na něho může mít vliv třeba vaše stresující práce. Stejně, jako má každý člověk jiný práh bolesti, tak také může být i jinak citlivý. Obecně by se však dalo říct, že emoční hlad vzniká, když se vám emoce doslova vymknou kontrole. Jde hlavně o negativní pocity, ale výjimkou nejsou ani pozitivní emoce. Co všechno může spustit emoční hlad?

  • Hádka s vaším partnerem, členem vaší rodiny, kamarádkou.
  • Problémy v osobním a pracovním životě.
  • Neustálý stres a pocit tíživého tlaku vše stihnout.
  • Nespokojenost s vaší váhou, výsledkem BMI a celkovým fyzickým vzhledem.
  • Celkové nízké sebevědomí a pocit méněcennosti.
  • Náročné životní období jako je rozchod, propuštění z práce, nebo vážné onemocnění někoho blízkého.
  • Touha se odměňovat jídlem za každý zvládnutý úkol.


Pozor na emocionální stres a úzkosti

Emoční přejídání si nevybírá. Týká se dětí, žen i mužů

Asi vás nepotěšíme, ale emoční hlad může postihnout opravdu každého. A to bez rozdílu věku. Co se týče pohlaví, tak podle nedávných výzkumů jím trpí více ženy než muži. Je to především z toho důvodu, že ženy jsou velmi citlivé a na různé životní změny a situace reagují intenzivněji. Daleko více se stresují a výtky, například od šéfa, berou skoro vždy osobně. Různé dobroty pak představují způsob, který jim má pomoct zahnat negativní emoce.

TIP: Lámete si každý den hlavu nad tím, co si uvařit k jídlu? Přinášíme vám 20 TOP nízkosacharidových receptů, které dokonale oživí váš jídelníček. Budete překvapeni, jak jednoduchá a rychlá je jejich příprava.

Extrémní touha po konkrétní potravině je jedním z projevů emočního hladu

Poznat projevy emočního hladu nemusíte hned na první dobrou. Chce to trpělivost a dostatek času, abyste dokázali správně určit, že se jedná o emoční hlad a ne o chutě způsobené například nedostatečným spánkem. Bohužel, dnešní uspěchaná doba je plná stresu a člověk si některé problémy spojené s jídlem ani neuvědomí. A přitom se stačí na chvíli zastavit a naslouchat tělu. Potřeba jídla spojeného s emocemi se projevuje různými signály. Jaké jsou typické příznaky emočního hladu.


Emocionální hlad je zabijákem diet

  • Emoční hlad spustí negativní, ale také pozitivní situace.
  • Přichází náhle a neodejde bez uspokojení.
  • Máte chuť na konkrétní potravinu, která je tučná, sladká, slaná.
  • Touha po jídle je velmi intenzivní a doslova vám nedá spát.
  • Zpravidla vám nestačí jedna porce. 
  • Máte pocit prázdného žaludku po jídle, takže se začnete přejídat.
  • Po jídle nastává pocit viny.

Jak poznat skutečný hlad od emočního hladu?

Na druhou stranu stranu klasický hlad vzniká postupně a vychází z fyziologické potřeby. I při něm můžete mít různé chutě, ale v případě klasického hladu vás neovládnou a jsou spíše signálem, že vašemu organismu něco chybí. Když pak usednete k jídlu, pomalu si pokrm vychutnáváte a dokážete přestat. Jídlo vnímáte jako palivo, které vás  zbaví kručení v břiše. Dokážete si uvědomit, kdy už jste dostatečně sytí a váš žaludek je plný. Abyste se vyhnuli bolestem břicha z fyziologického hladu, měli byste mít jídlo ve vašem jídelníčku rovnoměrně rozložené do celého dne.


Jak se přestat přejídat

Zahnat chmury čokoládou a brambůrkami 

Zajídání emocí je často spojováno především s potravinami, které mají vysoký počet kalorií. Často se jedná o výrobky, které jsou běžné dostupné v supermarketu. Jídlo, po kterém lidi trpící emočním hladem nejvíce sahají, mívá ve složení většinou hodně cukrů a tuků. Chuťově bývá vyladěno k dokonalosti kvůli různým chemickým aditivům. Jaké potraviny jsou spojovány s emočním hladem a bývají vnímány jako odměny?


  • čokoláda a čokoládové tyčinky,
  • bonbóny, sušenky a další sladkosti,
  • sladké pečivo, dorty a zákusky z cukráren a pekáren,
  • zmrzlina a nanuky,
  • brambůrky, kořeněné oříšky a slané výrobky,
  • hamburger, pizza, hranolky,
  • jakékoliv jídlo z fast foodu.



TIP: Jste neustále na cestách, nebo vás pravidelně trápí malý hlad v práci? Proteinová tyčinka KetoFit® vás dokonale zasytí a navíc uspokojí vaše chuťové buňky. Na rozdíl od jiných tyčinek obsahuje jen velmi malé množství sacharidů, takže nijak neohrozí vaši figuru.

Kilogramy navíc, ale také vážné zdravotní problémy

Emoční hlad a přejídání vám může nejen překazit vaše snahy o hubnutí, ale také zadělat na pořádný zdravotní problém. Z jídla se rychle stane doslova droga a ta může mít negativní vliv na váš běžný život. Potraviny, jako jsou čokoládové tyčinky nebo brambůrky, nemají správnou výživovou hodnotu. Většina jídel, na které člověk sáhne při emocionálním stresu, jsou vysoce zpracované potraviny, které jsou velmi chudé na prospěšné živiny, a proto nepředstavují pro organismus to správné palivo.


Jak přestat myslet na jídlo

7 tipů, jak se zbavit přejídání

Boj s emočním hladem je složitější, než se může zdát. Čeká vás dlouhá cesta a mnoho práce se sebe sama. Nic však není nemožné a každý se emočního přejídání může zbavit jednou provždy. Musíte si však váš problém dostatečně uvědomit a mít pevnou vůli vaši situaci změnit. Jakých 7 tipů vám pomůže k cestě ven z pravidelného emočního přejídání?


  • Nejdříve si uvědomte, co emoční přejídání způsobuje. Pokuste se identifikovat jeho spouštěč.
  • Jak přestat neustále myslet na jídlo? Nekupujte dobroty do zásoby a nemějte je neustále ve vaší spíži.
  • Pokud cítíte, že se o vás pokouší emoční hlad, zkuste odvést pozornost někam jinam. Běžte se třeba projít ven, vrhněte se do cvičení nebo se pusťte do domácích prací. 
  • Naučte se vědomě jíst a při jídle vypněte televizi. Každé sousto si plně uvědomujte.
  • Emoce, které vás dokážou rozhodit se naučte prožívat. Nesnažte se je tlumit, nebo zahánět jídlem. 
  • Nastavte vašemu dni správný režim a dejte mu řád. Naplánujte si vyvážený a pestrý jídelníček, který vás zbaví pocitu hladu. 
  • Jezte dostatek a jídlo si nezakazujte. Jen tak se postupně odnaučíte a nakonec úplně přestanete přejídat

Zkuste si jednoduchý test, který vám pomůže zkrotit vaše touhy po nezdravém jídle

Nejdůležitějším krokem k boji proti emočnímu přejídání je umět rozpoznat fyziologický a emoční hlad. Pokud si nejste stoprocentně jistí a nevíte, zda se jedná o klasický, nebo emoční hlad, zkuste si udělat test. Zvolte si jakoukoliv potravinu, která patří do vyváženého jídelníčku, například brambory, banán nebo rýži. A sami sebe se zeptejte, jestli k uspokojení hladu by vám tato potravina stačila. Pokud ano, často se jedná o fyziologický hlad. Pokud je vaše odpověď záporná, nejspíš se jedná pouze o takzvané chutě, které můžou být spojené s emočním hladem


Mějte však na paměti, že jakýkoliv typ přejídání není vhodné brát na lehkou váhu. Tento zlozvyk může být zástěrkou vážných psychických problémů, které můžou ovlivnit vaše fyzické zdraví a skončit například poruchou příjmu potravy. Zkusili jste všechno, ale nedaří se vám ukočírovat vaše chutě? Vyhledejte pomoc odborníka, který vám poradí a případně sestaví vhodnou léčbu.


Autor článku: Bc. Veronika Ivanová
Redakce KetoFit

Na hubnutí nebudete sami!

Přidejte se k nám, vzájemně se podporujeme, sdílíme recepty, výsledky a zkušenosti. Hubnutí je hned snadnější.

Přidat se do skupiny

Podpora / recepty / příběhy
Zeptejte se reálných uživatelek, jak jsou spokojené
s KetoFit, jak se jim daří hubnout, kolik kilo zhubly.

Neváhejte začít nový štíhlejší život

Přes 100 000 proměn v ČR a SR. Inspirujte se ženami, které už dosáhly své vysněné váhy.

Hýčkejte se těmi nejlepšími jídly

Pravá česká chuť

Speciálně pro ženy

Extra účinek při hubnutí

Zlepšují pleť, vlasy a nehty

Proč hubnout s kvalitnejším KetoFit?