Do pátku: SLEVA 25 % na VŠECHNY nezlevněné POLÉVKY pro rychlé hubnutí. Zadejte kód FastFit. Vybírejte ZDE

Máte dotaz? Ozvěte se.

+420 770 110 650 Po-Čt: 8:00-16:30 Pá: 8.00-15:30

Jak nepřibrat v menopauze – snadná řešení

Menopauza a s ní spojoné přibírání, trápí mnoho žen. Jak se vypořádat se změnami které menopauza přináší?

V článku se dozvíte:

Menopauza je období, které nastává u žen v pozdním reprodukčním věku. Pro některé ženy může být klimakterium náročné nejen po fyzické, ale také psychické stránce, a to především kvůli hormonálním změnám, které s sebou menopauza přináší. Jedním z největších problémů, se kterými se ženy v menopauze potýkají, je přibírání na váze. Co ho způsobuje a jak předejít nárůstu váhy během menopauzy?

Co je to menopauza a jak se projevuje klimakterium?

Menopauza je přirozený proces, při kterém ženské tělo přestává produkovat vajíčka a dochází tak k ukončení menstruačního cyklu. Nejčastěji se menopauza objevuje u žen mezi 45 až 55 rokem, přičemž není výjimkou pozdější, nebo i dřívější nástup klimakteria. Menopauza se nestane ze dne na den. Má několik různě dlouhých fází, například premenopauzu, která je charakteristická pro období před menopauzou, nebo postmenopauzu, tedy období po samotné menopauze. Jak se projevuje menopauza? Poznáte ji podle příznaků, které jsou pro přechod typické. 

Mezi nejčastější příznaky menopauzy patří:

  • bolesti hlavy,

  • bolesti svalů a kloubů,

  • přibírání na váze,

  • návaly horka, 

  • noční pocení, 

  • nespavost,

  • snížené libido, 

  • zvýšená podrážděnost, 

  • únava, 

  • změny nálad, 

  • v menopauze se může objevit i zadržování vody v těle a nadýmání.

Proč dochází k přibírání na váze v menopauze?

Hormonální změny během menopauzy mají obrovský dopad na celkovou hmotnost a tvar těla. Proto za zvýšení tělesné váhy často můžou rozkolísané hladiny hormonů v těle. Jedním z hlavních hormonů, u kterého se při menopauze mění jeho produkce, je estrogen, který má vliv na činnost metabolismu a tedy i ukládání tuků v těle. S postupným poklesem hladiny estrogenu dochází k nárůstu hmotnosti a to zejména v oblasti břicha. 

Kromě toho může v období přechodu docházet také ke ztrátě svalové hmoty a to bohužel přispívá ke snížení bazálního metabolismu. Výsledkem pomalého metabolismu jsou právě problémy s nadváhou. Kromě hormonálních změn však může k nárůstu hmotnosti v menopauze přispět i několik dalších faktorů, jako jsou špatné stravovací návyky, nedostatek fyzické aktivity, nebo stres.

Mezi nejčastější příznaky menopauzy patří:      bolesti hlavy,      bolesti svalů a kloubů,      přibírání na váze,      návaly horka,       noční pocení,       nespavost,      snížené libido,       zvýšená podrážděnost,       únava,       změny nálad,       v menopauze se může objevit i zadržování vody v těle a nadýmání.

Hormonální změny během menopauzy výrazně ovlivní i vaši váhu.

TIP: Chcete se dozvědět, jak jste na tom s vaší váhou? Pomocí naší on-line BMI kalkulačky to zjistíte obratem. Stačí zadat 3 základní údaje.

Jak na hubnutí v klimakteriu? Začněte jídelníčkem

Vyvážená strava hraje v menopauze důležitou roli nejen při hubnutí, ale také pro udržení váhy. Jídelníček v menopauze by měl být vyvážený a obsahovat všechny potřebné živiny, které jsou nezbytné pro normální činnost organismu. Zároveň by měl být sestavený tak, aby pokryl individuální kalorickou potřebu. Co jíst při menopauze a čemu se naopak vyhnout?

  1. Čerstvé ovoce a zelenina dodá vašemu organismu širokou paletu potřebných vitamínů, minerálů a vlákniny. Doporučuje se konzumovat minimálně pět porcí denně.

  2. Celozrnné potraviny obsahují vlákninu, která podporuje činnost trávicího systému a mohou pomoci snížit hladinu cholesterolu v krvi. Do vašeho jídelníčku můžete zařadit celozrnný chléb, hnědou rýži, celozrnné těstoviny, nebo ovesné vločky.

  3. Potraviny s vysokým obsahem bílkovin pomáhají budovat a chránit svalovou hmotu. Navíc efektivně zasytí a zaženou hlad na dlouhou dobu. Mezi takové potraviny patří například libové maso, ryby, vejce luštěniny, ořechy, semena a sója. 

  4. Zdravé tuky jsou nezbytné pro správnou funkci mozku a dalších orgánů. Dejte si však pozor na jejich množství. Ve vašem jídelníčku se může objevit avokádo, olivový olej, ořechy nebo semínka.

  5. Omezte sladkosti a slané pochutiny, které jsou obvykle bohaté na kalorie a můžou způsobovat zadržování vody. Snažte se snížit celkový příjem jednoduchých cukrů a soli.

  6. Dodržujte pitný režim. Jeho základem by měla být obyčejná voda, kterou můžete doplnit neslazeným čajem a pár šálky kávy denně.

  7. Přestaňte pít alkohol, protože jeho pravidelná konzumace může způsobovat vážné zdravotní problémy.

Keto dieta a menopauza: 3 nejčastější dotazy o hubnutí s Ketofit

Velmi oblíbeným způsobem, jak efektivně zhubnout, nebo si udržet váhu v období klimakteria, je keto dieta. Základním principem keto diety je navýšení podílu bílkovin a naopak snížení poměru sacharidů v jídelníčku. Její velkou předností je fakt, že jídla plná proteinů vás dokonale zasytí a díky tomu vás nebude trápit hlad, který je typický pro některé druhy diet. Chcete vyzkoušet keto dietu? Naše výživová poradkyně vám odpověděla na 3 nejčastější otázky o hubnutí během přechodu s Ketofit.

  1. Kolik zhubnu pomocí Ketofit diety?

  2. Je keto dieta zdravá?

  3. Jaké jsou nejúčinnější tyčinky na hubnutí?

Keto dieta pomáhá s hubnutím při menopauze

Keto dieta pomáhá s hubnutím při menopauze

 

Hubněte líp s nejméně sacharidy!

Štíhlý pas a lepší fyzická kondice? Vsaďte na pravidelný pohyb 

Kromě změn v jídelníčku vám s udržením váhy, nebo hubnutím při menopauze, může také pomoct pravidelná fyzická aktivita. Cvičení má pozitivní vliv na vaši kondici, podpoří vaše kardiovaskulární zdraví a navíc jde o efektivní cestu, jak zvýšit celkový kalorický výdej. Fyzická aktivita má také pozitivní dopad na kvalitu spánku a výrazně snižuje stres. Vybírejte mezi sporty, které zbytečně nezatíží vaše klouby, ale přitom posílí vaše svaly. Jaké typy aktivit můžete zařadit do vašeho dne? 

  • svižnou chůzi,

  • různé druhy jógy,

  • pilates,

  • pomalejší jízdu na kole,

  • plavání,

  • silový trénink určený pro starší ženy,

  • různé skupinové lekce zaměřené na ženy v přechodu.

Spánek může ovlivnit vaši váhu víc, než si myslíte 

Během menopauzy se může vyskytnout problém s častým buzením během noci, nebo celkovou nespavostí. Dostatečný spánek je však důležitý pro normální činnost organismu a také hraje důležitou roli při hubnutí v přechodu. Proto se zaměřte na pravidelný spánkový režim. Začněte tím, že se několik hodin před spaním vyhnete stimulantům jako je kofein, alkohol a nikotin. Než usnete měli byste odložit telefon a raději si vzít do ruky knížku. I několik minut uvolnění mysli před spaním, například formou meditace, vám pomůže ke kvalitnějšímu spánku.

Přechod je součástí života ženy, nenechte se jím rozhodit

Není tajemstvím, že také vaše psychické zdraví může mít velký dopad na vaši váhu. Stres může způsobovat hormonální nerovnováhu a výrazně vám zkomplikovat vaše snahy o štíhlejší postavu. To, jak se cítíte se totiž velmi často odráží i na vašem stravování. Jak zhubnout v menopauze? Nepodléhejte chutím a nesklouzávejte k emočnímu přejídání. Pamatujte, že jídlo je především palivo, a ne náplast na vaše problémy. Snížení stresu můžete dosáhnout pravidelnou relaxací například prostřednictvím jógy, meditace, masáží nebo dalších relaxačních technik. 

Hormonální léčba v menopauze: ano, nebo ne?

Hormonální léčba se často používá jako možnost řešení nezvladatelných příznaků menopauzy. Tyto léky obsahují estrogen a někdy také progesteron, a mohou pomoci ulevit od návalů horka, nespavosti a dalších projevů menopauzy. Přestože jsou hormonální léky účinné, mají také své nevýhody. Výzkum ukázal, že dlouhodobá hormonální léčba může zvýšit riziko některých typů rakoviny, jako je rakovina prsu, dělohy nebo vaječníků, nebo zvýšit riziko kardiovaskulárních onemocnění. Proto by měl každý, kdo uvažuje o hormonální léčbě, pečlivě zvážit její výhody a rizika. Hormonální léčbu vám může předepsat pouze váš lékař.

Nárůst váhy během menopauzy souvisí s hormonálními změnami

Hormonální změny stojí často za nárůstem váhy v menopauze.

TIP: V menopauze se zaměřte na dostatečný příjem vitamínů a minerálů. Kromě pestré stravy jsou skvělým zdrojem mikroživin také kvalitní doplňky stravy.

Hubnutí během menopauzy může být náročné, není ale nemožné 

Je důležité si uvědomit, že za zvyšování váhy v menopauze nemůže jen hormonální bouře, ale také váš celkový životní styl. Jak tedy zrychlit metabolismus v přechodu? Naprosto zásadní je mít správné stravovací a cvičební návyky, zaměřit se na dostatečný spánek a každý den si dopřát trochu odpočinku. Věříme, že výše uvedené tipy vám pomůžou udržet si vaši váhu, případně vám pomůžou zhubnout a podpoří vaše celkové zdraví. Pamatujte, že každý organismus je jiný, a proto i průběh menopauzy může být u každé ženy odlišný. Pokud se snažíte zhubnout, nebo snížit jiné příznaky menopauzy a nic nefunguje, poraďte se s vaším lékařem.

Shrnutí:

Během menopauzy se zpomaluje metabolismus a dochází k hormonálním změnám, abyste si udržela svou ideální váhu nebo se vám jí povedlo nově dosáhnout, je vhodné dodržovat několik pravidel:

  • Jídelníček v menopauze by měl být vyvážený a obsahovat dostatek živin.
  • Dodržujte pitný režim.
  • Dopřejte si pravidelný pohyb.
  • Nezanedbávejte dostatečný spánek a odpočinek.
  • Berte život i přechod samotný s lehkostí a zbytečně se nestresujte.